Abilitățile sociale și emoționale la diferite vârste

Copiii se dezvoltă diferit, dar la fel ca și în cazul dezvoltării fizice, și abilitățile sociale și emoționale au anumite etape care trebuie atinse până la o anumită vârstă.

0-3 luni

  • Începe să zâmbească și să se uite direct la tine.
  • Se calmeaza când este în prezența unui adult pe care-l cunoaște.
  • Se liniștește când este luat în brațe.
  • Se calmează singur sugându-și degetul sau mâna..

3-6 luni

  • Zâmbește și râde.
  • Recunoaște adulții cu care intră frecvent în contact
  • Plânge când îl supără ceva
  • Își arată entuziasmul dând din mâini și din picioare.
  • Devine atent când își aude numele.
  • Zâmbește când se vede în oglindă.

6-9 luni

  • Exprimă clar diferite emoții.
  • Îi place să se joace cucu-bau.
  • Plânge când își pierde jucăria sau jocul este întrerupt.
  • Devine temător în prezența străinilor.

9-12 luni

  • Face diferența între străini și membri familiei și începe să plângă când părinții pleacă din raza vizuală.
  • Este atent la comenzi simple: nu! dă-mi! etc.
  • Imită o parte dintre acțiunile adulților.
  • Se teme de situații noi.
  • Se întoarce când își aude numele.

1-2 ani

  • Se recunoaște în oglindă sau în fotografii.
  • Începe să spună nu când i se cer diverse lucruri.
  • Înțelege ce i se cere și răspunde.
  • Își îmbrățișează părinții, animalele de companie și jucăriile.
  • Dă semne de gelozie când nu este în centrul atenției.
  • Se poate juca singur câteva minute.
  • Reacționează la schimbările din programul zilnic.
  • Are o gamă mai mare de emoții (tantrumuri, poate mușca pentru a-și arăta nemulțumirea etc)
  • Devine interesat de alți copii și se poate juca alături de ei, dar încă nu se joacă împreună.

2-3 ani

  • Poate avea schimbări rapide de dispoziție.
  • Este capabil să comunice ce vrea și să refuze cererile adulților.
  • Devine mai temător în anumite situații (de exemplu, îi este frică de întuneric).
  • Își apără jucăriile.
  • Începe să se despartă mai ușor de părinți.
  • Își dorește să fie mai independent.
  • Poate deveni mai rușinos și poate începe să plângă mai ușor.

3-4 ani

  • Este dispus să „împartă” jucăriile.
  • Inițiază jocuri sau se alătură altor copii care se joacă.
  • E capabil să urmeze regulile simple ale unui joc.
  • Se joacă de-a mama/tata/animalele etc
  • Poate deveni mai compliant la cererile părinților.

4-5 ani

  • Începe să-și dea seama de diferența dintre bine și rău, comportament potrivit versus comportament nepotrivit.
  • E capabil să rămână într-o sarcină dificilă un timp mai îndelungat.
  • Ascultă atunci când vorbește altcineva.
  • Își face prieteni.

5-6 ani

  • Devine conștient că este băiat/fetiță și preferă să se joace cu copii de același sex.
  • Încă mai testează limitele, dar este dispus să ajute și să facă pe plac adulților.
  • Începe să înțeleagă ce înseamnă să-ți fie rușine.
  • Începe să-și dea seama ce cred ceilalți copii despre el.

7-8 ani

  • Încearcă să-și exprime verbal emoțiile dar încă poate reacționa violent atunci când este supărat.
  • Se poate plânge de ceilalți copii.

9-10 ani

  • Grupul de prieteni se restrânge și începe să aibă secrete.
  • Poate începe să devină mai retras față de familie și să-și dezvolte propria identitate.

11-15 ani

  • Gândirea devine mai logică.
  • Simte nevoia de intimitate.
  • Devine mai introspectiv
  • Testează noi stiluri și noi comportamente în ideea de a-și găsi propria identitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *