Socializarea la copiii cu TSA

Tulburarea de Spectru Autist, așa cum este ea prezentată DSM5, are ca prim criteriu de diagnosticare, deficiențe persistente în comunicarea socială și în interacțiunea socială, în contexte multiple. Cu alte cuvinte, simplificând, persoanele cu TSA au probleme de socializare, și aceasta independent de gradul de inteligență, de abilitatea de a vorbi sau de a învăța diverse alte lucruri. Din acest motiv, se impune să clarificăm câteva aspecte.

Mersul la grădiniță pentru socializare nu este suficient

Pentru un copil neurotipic, socializarea la grădiniță sau la școală, nu va pune mari probleme. Chiar dacă la început are dificultăți, pe măsură ce va interacționa tot mai mult cu copiii de aceeași vârstă, cu educatoarele sau cu profesorii, va învăța care sunt răspunsurile adecvate în anumite situații, va începe să-și dea seama de indiciile non-verbale pe care ceilalți i le oferă, va putea anticipa reacții și înțelege consecințe. Nu același lucru se întâmplă și în cazul copiilor cu TSA.

Studiile au demonstrat că persoanele cu TSA au dificultăți în a „citi” expresiile de pe chipurile celor din jur, din cauză că în creier este activată o zonă, care este responsabilă cu alte funcții în cazul persoanelor neurotipice. Așadar, lucruri care pentru un copil neurotipic vor fi evidente, pentru un copil cu TSA pot fi invizibile.

Lăsat singur la grădiniță, un copil cu TSA va avea dificultăți de a intra în relație cu ceilalți copii și, în cel mai bun caz, va fi evitat de către aceștia. Pentru o integrare în adevăratul sens al cuvântului, prezența unui shadow/facilitator ar fi foarte utilă.

Cum ajută ABA la socializare

Terapia ABA trebuie să însemne mai mult decât învățarea mecanică a unor termeni sau noțiuni. În cadrul terapiei, un copil ar trebui să învețe care este intervalul adecvat pentru un răspuns, ce înseamnă și cum se face un joc simbolic, să facă lucruri pentru că îi sunt cerute.

Grupurile de socializare au un rol important în pregătirea copiilor cu TSA pentru integrarea lor la grădiniță și la școală. În cadrul acestor grupuri, copiii învață cum să reacționeze și cum să interacționeze cu cei de vârsta loc, să respecte reguli și să comunice într-o manieră adecvată. Ele trebuie să fie o parte importantă în cadrul intervenției.

Psihologul Roxana Clinciu, Președinta Asociației Uite cum cresc ne explică ce se întâmplă de fapt în cadrul grupurilor de socializare:

În cadrul grupurilor de socializare, atenția se concentrează pe „a fi” cu celălalt copil, nu pe a demonstra noțiunile învățate, ci pe a-l urmări, a face ce face și el, a iniția jocul, fie verbal, fie prin gesturi adecvate. În cadrul unor activități de joc pe care le pregătim anterior, copiii învață să coopereze, să respecte regulile de grup, să fie atenți la instrucțiunile date de adult sau de ceilalți copii. Pentru copiii cu TSA grupurile de socializare de 2-3 copii au și rolul de a pregăti copilul să facă trecerea de la învățarea unu-la-unu, la învățarea de grup.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *